De stap naar integrale Facilitaire Dienstverlener

Bedrijven breiden hun enkelvoudige dienstenpalet uit naar integrale Facilitaire Dienstverlener met bijv. beveiliging, receptie, catering-diensten etc. Dit is een grote stap. Lees onze 5 aandachtspunten.

Van één dienst naar integrale Facilitaire Dienstverlener

Een goede Facilitaire Dienstverlener is voor iedere organisatie van levensbelang. Of het nu gaat om een ziekenhuis, theater, school of kantoor, Facilitaire Dienstverleners regelen dat alle faciliteiten top geregeld zijn. Facilitaire Dienstverleners weten namelijk dat een schone, veilige en gezonde werk omgeving mensen blijer maakt. Daarom verzorgen zij de ondersteunende diensten voor organisaties en processen op het gebied van schoonmaak, beveiliging, catering, logistiek en meer.

Het samenvoegen van verschillende facilitaire diensten zorgt voor efficiëntere dienstverlening, financiële voordelen en een betere klanttevredenheid. Aanbieders van specifieke enkele diensten stappen op naar een integrale Facilitaire Dienstverlener.  Deze bedrijven bieden vervolgens een breed palet aan facilitaire diensten. Vervolgens werk zij actief samen met andere Facilitaire partners van opdrachtgevers.

Probeer gratis

Dienstenpakket

Dus in plaats van 1 enkelvoudige dienst wordt het dienstenpakket uitgebreid naar:

Schoonmaak- en glasbewassingdiensten

  • Vegen, dweilen, moppen, afstoffen, stofzuigen, glasbewassing
  • Vuilnis en oud papier rondes
  • Linnen en kleding reinigen
  • Afwas en spoelkeuken verzorgen

Receptie en beveiligingsdiensten

  • Receptie werkzaamheden, zoals ontvangst, post en telefonie
  • Beveiliging van parkeerruimtes en of brandbeveiliging
  • Veiligheidscontroles

Catering

  • Verzorgen van koffie, thee, lunch, borrels

Inkoop en logistiek

  • Kantoorartikelen en Schoonmaakproducten voorraadcontrole en levering
  • Verhuizingen
  • Pakketjes verzamelen en versturen

Locatiebeheer

  • Kleine technische reparaties
  • Werkplek beheer
  • Kantoorinrichting
  • Groenvoorziening
Probeer gratis

Vooral schoonmaakbedrijven pakken deze kans

In deze transformatie en consolidatie zijn het vooral schoonmaakorganisaties die de handschoen oppakken. Medewerkers van schoonmaakbedrijven zijn de onzichtbare ogen en oren op locaties van hun opdrachtgevers. De laatste jaren wordt de aanwezigheid meer zichtbaar en maken schoonmaakbedrijven meer impact. Vervolgens presenteren zij zich succesvol als facilitair verbinder. Daarmee krijgen zij het vertrouwen van opdrachtgevers om meerdere Facilitaire Dienstverleners te laten samenwerken. Het doel is om de complete Facilitaire Dienstverlening naar een hoger plan te tillen.

Probeer gratis

Impact op de organisatie

Vanuit organisatorisch en planningsoogpunt heeft dit een aanzienlijke impact op de nieuwe Facilitaire Dienstverlener.

Probeer gratis

Partners en onderaannemers aansturen

Het bedrijf heeft niet meer alle specialistische kennis zelf in huis. De afhankelijkheid van onderaannemers wijzigt van alleen “uitvoering” naar “advies en uitvoering”. Daarbij wordt het palet aan partners en onderaannemers breder en talrijker. De coördinatie, planning, aansturing, (kwaliteits) controle en communicatie tussen verschillende partners neemt toe.

Het advies is om meerdere partners zelfstandig te laten samenwerken in één centraal platform voor planning, kwaliteitscontrole en communicatie.  De nieuwe integrale Facilitaire Dienstverlener behoudt het overzicht en informeert de klant op basis van actuele informatie.

Probeer gratis

Multi-inzetbaarheid medewerkers

Medewerkers kunnen breder worden ingezet. Bij een goede planning leidt dit tot efficiëntie voordelen. Op dezelfde locatie kunnen bijvoorbeeld meerdere opdrachten worden uitgevoerd wat de reistijd beperkt.

Om overzicht te behouden raden wij aan om zowel vanuit het oogpunt van taken/werk als vanuit medewerkers te plannen. Daarmee wordt de inzetbaarheid van medewerkers optimaal. Als werk bijvoorbeeld over 2 leidinggevenden of over twee locaties is gespreid is dat direct zichtbaar en wordt overlap voorkomen.

 

Probeer gratis

Benodigde kennis en certificaten

Voor bepaalde activiteiten kan specifieke kennis of een certificaat benodigd zijn.  De juiste medewerker, met de juiste kennis op de juiste plek.

Het wordt geadviseerd om kennis per medewerker vast te leggen en te beheren in een planoplossing. De planoplossing adviseert om de juiste medewerker op de juiste plek te garanderen.

Probeer gratis

Ondersteuning meerdere CAO’s

Als het palet aan diensten wordt uitgebreid, wordt er ook gevraagd om andere kennis en daarmee andere medewerkers. Dit leidt tot de situatie dat er binnen 1 bedrijf meerdere CAO’s van toepassing zijn.

Bij de maandelijkse verloningsrondes zorgt een softwareoplossing voor de juiste berekening van de CAO toeslagen per medewerker.

Probeer gratis

Transparantie en communicatie naar opdrachtgever

De nieuwe Facilitaire Dienstverlener is de centrale spil in de communicatie naar de opdrachtgever. Bij de dagelijkse uitvoering ontstaat veel communicatie tussen verschillende rollen:

  • Opdrachtgever
  • Planning Facilitair Dienstverlener
  • Planning onderaannemer
  • Medewerker Facilitaire Dienstverlener
  • Medewerker onderaannemer
  • Locatie beheerder opdrachtgever
  • Projectmanager Facilitair Dienstverlener
  • Management

Als dit niet voldoende geautomatiseerd is, leidt dit tot veel ongestructureerde communicaties in groepsapps, emails, bellen etc.

Een gezamenlijk platform waarin onderaannemers zelf kunnen plannen en waarbij  gepland werk actueel inzichtelijk is voor de opdrachtgever schept de juiste verwachtingen. Het helpt als er een kwaliteit controle proces is ingericht voor de opdrachtgever. Bij vragen, wensen en of klachten communiceert de opdrachtgever eenvoudig. Deze communicatie dient vervolgens als basis bij de kwartaal evaluatie.

Probeer gratis

Voordelen integrale Facilitaire Dienstverlening

Het belangrijkste voordeel voor de opdrachtgever is dat er meer waarde geleverd wordt. De opdrachtgever wordt ontzorgt. Voor de nieuwe Facilitaire Dienstverlener heeft het meerdere voordelen:

  • Groei in omzet met hogere marge diensten
  • Sterkere verbondenheid met opdrachtgever zorgt voor langdurige samenwerking
  • Medewerkers betrokkenheid en langdurig binden
  • Onderscheidend vermogen beperkt concurrentie
Probeer gratis

Voordat je de stap maakt

Het is daarmee een logische vervolgstap voor schoonmaakorganisaties om te veranderen naar een integrale dienstverlener. Om deze transformatie succesvol te maken is een gedegen proces, de juiste kennis van mensen en het juiste plan- en communicatieplatform een vereiste.

Probeer gratis

Probeer Appreo eerst 30 dagen vrijblijvend uit

Probeer nu gratis
Appreo logo

Probeer Appreo nu gratis voor 30 dagen!

Probeer Appreo nu gratis voor 30 dagen!

  • 100% Grip met 27 planoverzichten
  • Meer tijd over door 14 planversnellers
  • Mooie, slimme en snelle App
  • Kwaliteit digitaal onder controle
  • Sneller verlonen en hoger rendement