Voorkom de vicieuze cirkel van prijsverlaging!
In januari 2019 publiceerde de European Cleaning and Facility Industry (EFCI) een onderzoek naar digitalisering binnen de schoonmaakindustrie. Het onderzoek vond plaats bij ruim 40 schoonmaakbedrijven in Europa.
De aandacht lag daarbij op de volgende onderwerpen binnen digitalisering:
De inzet van digitalisering binnen de schoonmaak blijkt veel minder te zijn dan in andere branches. Dat terwijl de schoonmaak arbeidsintensief werk is en de salarisverwerking per bedrijf vaak enorm uitgebreid is. Daarom wordt digitalisering enorm aangeraden om de administratieve intensiviteit van de sector te versnellen en makkelijker te maken. Echter laat het onderzoek zien dat de volwassenheid en inzet van de aangeboden digitalisering sterk varieert per bedrijf. Weinig bedrijven maken gebruik van Virtual Reality of IoT, maar een snelle adoptie van digitale planning en administratie met de mobiele telefoon is al wel zichtbaar.
De klant blijkt de drijvende factor voor schoonmaakorganisaties om te digitaliseren. De klant vereist:
De studie toont ook aan dat de waarde van digitalisering afhangt van de schaal van de klant. Bij grote klanten kan digitalisering bijdragen aan commercieel onderscheidend vermogen. Middelgrote klanten kunnen beter inspelen op maatwerk in klantwensen (afwijkende planning, rapportagebehoefte etc.). Kleinere klanten gebruiken digitalisering voor het optimaliseren van de operatie en kostenverlaging (meer planactiviteiten op 1 dag afronden).
Hoewel digitalisering een grote kans is voor de schoonmaakorganisaties, kan het ook een uitdaging zijn. Zij die niet digitaliseren, riskeren de vicieuze cirkel van prijsverlaging. Wanneer een bedrijf niet digitaliseert, krijgt het een verouderd imago en is het minder aantrekkelijk voor schoonmaakpersoneel. Om het oubollige imago te compenseren, moeten de prijzen omlaag. Tegelijkertijd vindt er confrontatie plaats met de sterk toenemende klanteisen.
De organisaties die wel vooroplopen met digitalisering, kunnen meer waarde in hun propositie creëren. Zij verbeteren hun klantrelatie en servicelevels. Het proces wordt geoptimaliseerd door digitalisering, waardoor de kosten dalen. Doordat het bedrijf een positieve en innovatieve houding heeft, is het voor schoonmaakpersoneel aantrekkelijker om voor die organisatie te werken.
APPREO is een modern digitaliseringsplatform voor bouw- en schoonmaakbedrijven. Door planningoptimalisatie, mobiele werkbonnen en projectcommunicatie verbeter je de klantrelatie. Werken wordt eenvoudiger, leuker en sneller. De urenverantwoording verloopt automatisch. Probeer APPREO 30 dagen gratis.
Details van het rapport zijn hier te vinden. Credits naar EFCI.