Schoonmaak checklists op papier? Echt…. Nu nog?

Checklists worden veel gebruikt in schoonmaak organisaties. Zowel voor kwaliteit, veiligheid als controle doeleinden. Wij zien veel schoonmaak organisaties switchen van papieren naar digitale checklists. Medewerkers kunnen de checks afvinken in de mobiele app. In deze blog beschrijven wij waaraan een goede checklist voldoet, wat de waarde van een goede schoonmaak checklist is en geven we een aantal tips.

Waaraan moet een goede schoonmaak checklist voldoen?

Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Een checklist is een lijst met alle benodigde schoonmaaktaken om aan de verwachtingen van de klant te voldoen. Een goede checklist is gebaseerd op de vereisten in de opdracht. Het doel is om ervoor te zorgen dat de schoonmaakploeg alle noodzakelijke taken consistent en grondig uitvoert. De checklist moet voldoende gedetailleerd zijn zodat er geen taken worden vergeten, maar niet zo gedetailleerd dat werknemers vastlopen in de lijst. Tenslotte dient de checklist eenvoudig en het liefst digitaal te registreren te zijn.

Probeer gratis

Waarom zijn schoonmaak checklists waardevol?

Een goed opgestelde checklist kan een krachtig hulpmiddel zijn voor uw schoonmaakteam. U weet hoe belangrijk het is om op de meest effectieve en efficiënte manier service van de hoogste kwaliteit te bieden. Goed afgestemde en digitale checklists kunnen weleens precies de ontbrekende schakel zijn.

Probeer gratis

Sneller inwerken

Een goed ontworpen checklist is de basis voor uw training van nieuwe medewerkers. Door echte voorbeelden van checklists te geven aan de medewerker, heeft de nieuwe medewerker snel de werkwijze door.

 

Focus op wat echt belangrijk is

Vaak variëren de schoonmaaktaken per dag, gebruikstype of evenement. Soms kan het steeds weer hetzelfde doen alledaags worden en kunnen werknemers in de verleiding komen om te snel en slordig te werk te gaan. Een checklist zorgt ervoor dat werknemers niet afgeleid raken. Controlelijsten helpen ook voor een uniforme en consistente service in ploegendiensten of bij inhuur personeel.

Nooit meer taken vergeten

Een schoonmaak checklist alleen is natuurlijk niet voldoende om ervoor te zorgen dat alle stappen correct worden uitgevoerd. Medewerkers vinken heel makkelijk taken af en beweren dat ze het hebben voltooid terwijl dat eigenlijk niet zo is. Dan gaat het om kunnen of willen. Als een medewerker het niet voldoende kan, is het tijd voor training. Als de medewerker de checklist niet wil invullen, dan is het tijd voor een andere baan.

Werk zo efficiënt mogelijk

Een goed ontworpen checklist is niet zomaar een lijst van alles wat er moet gebeuren. Deze is erop gericht om een medewerker op de meest efficiënte manier door het proces te leiden. Neem de tijd om het proces te begrijpen en stel de checklist daarop af om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken.

Maakt schoonmaak inspecties eenvoudig

Combineer checklists in combinatie met kwaliteitsinspectie sjablonen vanuit de scope van de opdracht. Dan is de cirkel rond en werken checklists en inspecties samen om het gewenste doel te bereiken: een tevreden klant. Medewerkers gaan aan het werk en vullen de checklist in. Vervolgens controleren de inspecteurs of het geregistreerde werk is voltooid.

Verkoop en klantenservice

Een goed ontworpen en geïmplementeerde schoonmaak checklist kan het verkoopproces zelfs versterken. Als u over krachtige systemen en procedures beschikt, onderscheidt u zich van de concurrentie. Voorbeeld checklists kunnen worden opgenomen als onderdeel van het verkooppakket. Een checklist zorgt ervoor dat de behoeften van de klant duidelijk worden gedocumenteerd, aan het personeel worden gecommuniceerd en het management een hulpmiddel biedt om te controleren of het werk goed is gedaan.

Zijn er nadelen van schoonmaak checklists?

Te veel vertrouwen op checklists kan een probleem zijn. Werknemers kunnen zo gefocust raken op de lijst dat ze problemen niet opmerken die daarin niet zijn gespecificeerd. Een checklist kan een set oogkleppen worden, waardoor de werknemer zo nauwgezet gefocust is dat hij voor de hand liggende problemen mist, omdat die niet op de lijst staan. Aandacht besteden aan details betekent veel voor een klant. Die zal uiteindelijk resultaat merken.

Zorg ervoor dat u de nodige checks en controles uitvoert om ervoor te zorgen dat het systeem niet wordt misbruikt en dat de kwaliteit er niet onder lijdt. Zorg ervoor dat personeel voor kwaliteitsborging op dezelfde lijst werkt en dat inspectierapporten met een lage score snel worden aangepakt. Voordat de klant eronder lijdt of erger nog, voor een concurrent verloren gaat.

Probeer gratis

Digitaliseer jouw checklist

Als u checklists gebruikt of van plan bent te gebruiken, hoe gaat u deze dan bouwen, onderhouden en verspreiden? Natuurlijk kunt u ze in Excel bouwen, ze uitprinten en ze naar uw schoonmakers verspreiden, maar dat is zo vorige eeuw en vreselijk inefficiënt.

Waarom maakt u de checklists niet in de cloud die realtime toegankelijk zijn voor al uw schoonmaakploegen? Werknemers hebben op locatie toegang tot deze checklists via hun smartphone en kunnen de taken afvinken terwijl ze ze voltooien. Zodra ze klaar zijn ontvangt de leidinggevende direct een notificatie.

Appreo biedt deze checklist functionaliteit aan schoonmakers via een mobiele app. Een must voor iedere professionele schoonmaak organisatie.

Probeer gratis

Probeer Appreo eerst 30 dagen vrijblijvend uit

Probeer nu gratis
Appreo logo

Probeer Appreo nu gratis voor 30 dagen!