Van schoonmaak dienstverlening naar facilitair management

Bij de laatste CAO onderhandelingen is nadrukkelijk de horizontale verbreding van het takenpakket van de schoonmaker naar facilitair management neergelegd. De schoonmaker krijgt meer taken wat de functie afwisselender en leuker maakt en tegelijkertijd meer respect oproept.

Facilitair management is volgens de Dikke van Dalen het helpen organiseren en uitvoeren van logistieke en huishoudelijke taken als bevoorrading, opslag en distributie van goederen, maaltijden verzorgen, schoonmaken en onderhoud.

Er zijn een aantal redenen die de ontwikkelingen van Schoonmaak naar Facilitair management versnellen:

  • Economische ontwikkelingen. Met schaalvergroting streven organisaties naar kostenverlaging.
  • Krapte op de arbeidsmarkt. Voldoende beschikbaarheid van gekwalificeerd facilitair management personeel is steeds uitdagender.
  • De behoefte van consumenten. De vraag naar facilitaire diensten wordt heterogener en daardoor minder voorspelbaar.
  • Technologische ontwikkelingen. De technologische ontwikkelingen dwingen facilitair management organisaties tot innovatie in facilitaire dienstverlening.

Facilitair management flexibiliteit en innovatie

Het inzetten van schoonmaakmedewerkers voor facilitair management zorgt voor meer flexibiliteit en innovatie in de facilitaire dienstverlening. De medewerkers worden vanuit hetzelfde systeem gepland en kunnen dezelfde App gebruiken als ze gewend zijn. Appreo kan, naast de schoonmaak app, ook als Facility Management software dienen.

De facilitair management taken variëren, naast de schoonmaakactiviteiten, van lichte loodgietersklussen, tot het beplakken van de ramen met folie, van het vervangen van lampen tot ondersteunende taken in het magazijn, van het ophangen van whiteboards/schilderijen tot het trekken van bekabeling, van verhuizen tot sneeuw ruimen etc… Zeer divers.

Probeer gratis

Succesfactoren van een Facility Management app

1. Grip op de planning van verschillende activiteiten

2. Inzicht in benodigde kennis en materieel

3. Eenvoudig instructies kunnen overbrengen

4. Werkbonnen digitaal laten aftekenen

5. Eenvoudige registratie van het uitgevoerde werk en verbruikt materiaal

Appreo Facilitair Management

Het is handig om alle facilitair management activiteiten te ondersteunen vanuit één centrale Facilitair Management app. In Appreo kunnen zowel de schoonmaak activiteiten als facilitaire dienstverlening gescheiden gepland worden. De planner selecteert eenvoudig welke kennis en materieel nodig is. Daardoor houdt de planner grip op het geheel aan facilitair management activiteiten.

Probeer gratis

De facilitair medewerker krijgt goede instructies vanuit de Appreo Facilitair Management app. Werkbonnen bekijken, uitvoeren en digitaal ondertekenen. Na afronding is de planner direct op de hoogte van de status van de uitgevoerde facilitaire werkzaamheden. De facilitair medewerker legt de tijdregistratie en het verbruikte materiaal eenvoudig vast in Appreo. Zodoende wordt facturatie naar de klant, de verloning naar de medewerker en de projectrapportage naar de directie vanuit één centrale omgeving verzorgd.

Probeer Appreo eerst 30 dagen vrijblijvend uit

Probeer nu gratis
Appreo logo

Probeer Appreo nu gratis voor 30 dagen!

Probeer Appreo nu gratis voor 30 dagen!

  • 100% Grip met 27 planoverzichten
  • Meer tijd over door 14 planversnellers
  • Mooie, slimme en snelle App
  • Kwaliteit digitaal onder controle
  • Sneller verlonen en hoger rendement